V rámci advokátní kanceláře jsme si pro vás připravili témata související se začátky podnikání. Obecný úvod byl rozcestníkem do této problematiky. Nyní si rozebereme první z témat a budeme se věnovat, jak správně zvolit název firmy a na co si dát pozor.
Co je firma (název)?
Firma je podnikatelské označení vašeho podniku, které se zapisuje do veřejně dostupných registrů (obchodního rejstříku, živnostenského rejstříku) na podkladě vaše návrhu na zápis. Pod tímto slovním výrazem (někdy i obrazovým) budete registrování jako podnikatel a do budoucna vystupovat v právních vztazích (jednat se svými obchodními partnery, zákazníky, orgány státní správy, zaměstnanci atd…)
Počítejte s tím, že tento výraz bude v rámci veřejných rejstříků zapsán s neomezeným on-line přístupem. Volte proto takové označení, které chcete skutečně užívat. Firma se vždy bude skládat z kmenové části (samotné označení) a doplňků v podobě značení právní formy.
Firma jako fyzická osoba
Pokud podnikáte jako fyzická osoba (sami na sebe) jako osoba samostatně výdělečně činná, potom bude vaše obchodní označení (firmu) zpravidla tvořit vaše vlastní jméno. Zákon připouští zápis i pod jiným označením, musí být však zřejmé, že se jedná o fyzickou osobu, nikoli obchodní společnost (korporaci). Do obchodního rejstříku se můžete nechat zapsat i pod jiným označením, pokud splňuje povinné náležitosti a je zřejmé, že vystupujete pouze jako člověk (fyzická osoba), tzn. nelze např. označení „. Může jít např. o veřejně známý pseudonym (rovněž využitelný v rámci původu autorství a autorských práv).
Firma jako právnická osoba
Firmou právnické osoby je údaj, který bude zapsán do obchodního rejstříku. Název se skládá z kmenové části (vaše kreativní tvorba, kterou můžete ovlivnit) a dále zákonného označení právní formy.
Veřejná obchodní společnost
Komanditní společnost
Společnost s ručením omezeným
Akciová společnost
Evropská společnost
Přívěškem dáváte každému na vědomí, jako formu obchodní společnosti vaše právnická osoba má. Tím dáváte na srozuměnou základní prvky struktury obchodní společnosti, a zároveň odpovědnou osobu při jednání za ni (např. Za společnost s ručením omezeným vystupuje jednatel).
Jak správně zvolit název firmy?
Zákon stanoví pouze základní podmínky na označení firmy (obchodní společnosti): (i) nesmí být zaměnitelná, (ii) nesmí působit klamavě, (iii) povinné označení její formy.
(i) Nezaměnitelnost názvu firmy
Název firmy nesmí být zaměnitelný s jiným existujícím výrazem na trhu. Účastníci hospodářské soutěže by vždy měli mít možnost rozpoznat vaše označení od jiného obchodního subjektu. Pokud bude váš název příliš podobný s jiným existujícím, mohou si Vás např. Spotřebitelé plést při nákupu zboží. Díky tomu byste mohli být nepřiměřeně zvýhodněni a/nebo znevýhodněni oproti existujícím subjektům. Velké obchodní korporace (např. Názvy Mc Donald nebo Coca Cola známe všichni) investovaly velké prostředky, aby si vydobyly svoji pozici na trhu. Pokud byste na jejich úspěch chtěli navázat parazitováním na podobném názvu firmy, šlo by o nekalou soutěžní praktiku, a proto zákon neumožní volbu podobného výrazu.
Zaměnitelnost se týká kmenové části (jenom změna právní formy s.r.o/ a.s. nepostačí k rozlišení) a posuzuje se v rámci relevantních kritérií. Při hodnocení se bere v potaz lokalita (sídlo) a šíře záběru, stejně tak i oblast poskytovaných služeb. V zásadě se jedná o posouzení v rámci českého trhu, proto je částečně přípustná i shoda s lokálním podnikatelem v zahraničí (např. Pokud máte velmi podobný název pro nově vznikající IT společnost, která se částečně shoduje s rakouským řeznictvím, může být tento název přípustný).
Obecným rozhodovacím kritériem je, jak se označení jeví osobě průměrného rozumu bez právnického vzdělání. Bez ohledu na vaše subjektivní přesvědčení provádí posouzení notáři a soudy. Doporučujeme provést vlastní rešerši výrazu, který chcete zapsat a počítat i s jeho úpravami a modifikacemi (mějte připraveno více verzí např. i přidáním slovních spojení.
(ii) Název firmy nesmí být klamavý
Firma v názvu nesmí působit klamavě. Zjednodušeně se nesmíte věnovat něčemu jiném, než uvádí název vaší obchodní firmy (i podle zaměření živnosti). Máte-li např. Zájem věnovat se do budoucna investičnímu poradenství, těžko můžete uvažovat o názvu typu: Pořádná jatka s.r.o.. Pod tímto názvem si pravděpodobně představíte porážku a zpracování hospodářských zvířat, spíše než poskytovatele hypoték a investičních produktů (chápu, že subjektivní představy se mohou na základě představivosti i skutečností poněkud lišit .)).
Opět se vracíme k posouzení výrazu optikou osoby průměrného rozumu. Pokud by běžný člověk na základě názvu dospěl k mylnému závěru, čemu se jako podnikatel věnujete, jde o klamavé označení, které nebude přípustné pro zápis do obchodního rejstříku. Volte tedy jen neutrální označení nebo výrazy, které se shodují s náplní vaší obchodní činnosti.
(iii) Název firmy musí obsahovat její formu
Jak už jsme uvedli výše, musíte v rámci své obchodní firmy vymezit její formu. Závazek platí pro právnické osoby a implicitně i pro ty fyzické. Vždy musí být zřejmá struktura podnikatele. Navenek tím veřejnosti sdělujete, že firma má zákonnou strukturu (např. za s.r.o. musí jednat jednatel) a základní právní vztahy ve vnitřním uspořádání i fungování obchodní společnosti.
Nepodceňte název firmy v online prostředí
Dnes je naprostým základem online prezentace Vás i Vámi nabízených produktů a služeb. Tvoříte-li název obchodní společnosti, nezapomínejte na to, že by měl oslovit vaše cílené publikum. Zároveň nezapomínejte na to, že budete chtít umístit webovou prezentaci skrze doménu, která se blíží názvu vaší obchodní společnosti a směřuje na publikum, kterému se chcete věnovat (př. Právo zaměstnance).
Advokátní kancelář radí
Tento publikační příspěvek si pro vás naše advokátní kancelář připravila z oblasti začátků podnikání. Jde nám o to, abyste měli ucelenou představu, co všechno je při zahájení podnikání třeba řešit. Budeme rádi, pokud nám pomůžete osvětu a vzdělávání šířit prostřednictvím našich online nástrojů. Pokud jsme Vám pomohli, dejte nám palec nahoru v rámci našich sociálních sítí LinkedIN, Facebook, Instagram).
Potřebujete-li poradit, rádi Vám pomůžeme.