Jak začít podnikat?

- Ladislav Šmarda

Jako advokáti se často setkáváme s dotazem: Jak začít podnikat? Online prostředí je plné nápověd, návodů, tipů a triků, nicméně lze jen těžko nalézt opravdu ucelený přehled toho, jak správně postupovat v začátcích podnikání. Naše advokátní kancelář se proto rozhodla připravit pro vás krátký seriál z oblasti začátků podnikání. Našim cílem je vaše spokojené podnikání.  

Jednotlivých tématům se budeme věnovat v rámci samostatných příspěvků a v tomto provedeme úvod do témat, která si podrobněji rozebereme v následujících článcích.

Vznik firmy

První část našeho příspěvku věnujeme vytvoření vaší podnikatelské identity. Počátky podnikání jsou spojeny s volbou formy. Volíte mezi rozhodnutím, zda podnikat jako samostatná fyzická osoba nebo prostřednictvím obchodní společnosti. Obě varianty mají své klady a zápory. Uvědomte si, že podnikáte pro sebe a volba formy se bude odvíjet od vašich vlastních osobních preferencí i nutností (stejně tak i oblasti vašeho zaměření). Každý ma své vlastní potřeby a nikdo je nezná lépe, než vy sami jiný.

Název firmy

Pojem firma je v podstatě právním označením vašeho podnikání – jde o jeho název. Uvědomte si, že tento prvek budete využívat ve styku s klienty (na fakturách, dveřích i v oblasti online světa). Rovněž budete pod tímto označení jednat s úřady, státní správou a vyřizovat nejrůznější formy registrací. 

Sídlo firmy

Výběr místa, kde bude středisko zájmů právnické osoby (sídlo). V této souvislosti volíte, jaké prostory pro sídlo firmy zvolíte, případně zda půjdete cestou tzv. schránkových společností (v podstatě existuje jen označení, aniž by firma v místě prováděla jakoukoli činnost).

Volba umístnění firmy ovlivní celou řadu dalších skutečností od frekvence kontrol ze strany státu (Praha se vyznačuje nižší frekvencí, než menší regiony), po vaše povinnosti zaměstnavatele (výběr místa může ovlivnit náhrady zaměstnancům) i konkurenční boj a ekonomickou stránku podnikání.

Oblast zaměření podnikání

Volíte oblast svého podnikatelského zaměření, aby reálně odpovídala vaší skutečné náplni. Některé činnosti vyžadují zvláštní schválení a odbornost. K některým si naopak vystačíte pouze s prohlášením. Klíčovým orgánem v této souvislosti pro vás bude živnostenský úřad, v rámci kterého provedete potřebné registrace. V návaznosti na zvolené podnikatelské zaměření dále vyhodnotíte potřebu registrace / nebo schválení ostatních úřadů. Doporučujeme zapsat spíše více činnosti, než méně.

Povinnosti po vzniku firmy

Život podnikatele s sebou bohužel přináší kromě běžné náplně také celou řadu administrativních úkonů, které jsou po vás neustále vyžadovány. Jejich nedodržení bývá často spojené se sankcí, které se (zřejmé na pak v začátku podnikání) chcete vyhnout. 

Nenechte se zlákat podvodnou inzercí. Zápisy do živnostenského rejstříku jsou v hledáčku „internetových šmejdů“. Vyzvou vás k úhradě navazujících poplatků do nestátních registrů, jde o podvod, neplaťte tyto částky.

Provedení potřebných registrací úřadům

Nezapomeňte se registrovat u orgánů státní správy. Prozatím v České republice nedochází k propojení identifikačních údajů z různých registrů, a budete tedy muset postupně navštívit každý jednotlivý úřad zvlášť. Bez ohledu na jiné právní povinnosti nezapomeňte zajít na Finanční úřad (dle sídla a/nebo bydliště) k registraci daně, případně Okresní správou sociálního zabezpečení (v případě sociálního pojištění) a zdravotní pojišťovnu – bude se týkat fyzických osob.

Registrace a přístupy do datové schránky

Nově od roku 2023 dochází k automatickému zřízení datové schránky podnikatele. Nezapomeňte si vyzvednout přístupové údaje, jinak se do své datové schránky nedostanete. Údaje můžete vyzvednout prostřednictvím vybraných poboček České pošty. Přes tento komunikační kanál s vámi budou. Komunikovat orgány státu. Pokud si nevyzvednete zásilku do 10 dnů od doručení, bude automaticky považována za doručenou. 

Máte obchodní společnost, může se na vás vztahovat také povinnost k vytvoření vlastní online identity. Tento krok významně doporučujeme i za předpokladu, že se na vás tato povinnost nevztahuje. 

Zavedení a provoz firmy

Podnikání přináší celou řadu nutných provozních úkolů, které musíte jako podnikatel řešit. Předpokladem budoucího růstu je správné nastavení procesů i nástrojů. I když na začátku nemáte nutně prostředky na „neprůstřelné“ právní dokumenty, věnujte dostatek pozornosti k vytvoření alespoň základních prvků ochrany. Věnujte pozornost správnému vymezení předmětu smlouvy (co budete skutečně dodávat zákazníkům).

Základní smluvní dokumentace firmy

Pro váš business je zásadní, abyste nastavili alespoň procesy objednávek a potvrzení o dodání vašeho výstupu. Naprosto zásadní otázkou je vymezení předmětu smlouvy (podstaty smluvního plnění), který byste měli umět vymezit (např. I položkovým seznamem úkonů). Smluvní vztahy jsou základem businessu.

Nastavení klíčových vztahů firmy

Jak začít podnikat správně je vždy udržitelný záměr pro budoucí růst. Elementární je i správné nastavení vztahů s ostatními společníky, případně s vašimi zaměstnanci. Předcházíte tím sporům v budoucnu. Na cestě za vašim úspěchem nechcete řešit malicherné spory s vašimi zaměstnanci, společníky, ani obchodními partnery. Čím jasnější nastavení vztahů a rolí, tím méně rizik budoucích sporů. I v případě, že tuto oblast v počátcích podnikání ponecháte bez úpravy, radíme se k ní v budoucnu vrátit.

Ochrana know-how (duševní vlastnictví)

Duševní vlastnictví je v podstatě výsledek „práce hlavou“ spojený s kreativním prvkem. Může jít o vytvoření a využití vaší tvorby a/nebo využití tvorby třetí osoby, kterou využije v rámci svého podnikání. Buďte opatrní, abyste nezasáhli do práv osob, která vám nenáleží. Nepříjemně by vás zaskočila jejich reakce (nezapomeňte, že nejste v postavení spotřebitele – na vaše jednání se pohlíží mnohem přísnějším standardem). Autorská práva, licence, vývoj software, ochranné známky, atd…

Působení firmy v online prostředí

Jak začít podnikat, když mám unikátní know-how? Doporučujeme podobně jako v oblasti práv duševního vlastnictví dbát zvýšené pozornosti v oblasti vztahů v online prostředí. Nenacházíte se v chráněné pozici spotřebitele, a podle toho musíte věnovat výšenou ochranu při vytváření vlastních uživatelských účtů, vkládání a využívání webového obsahu, modelaci příspěvků, atd (některá doporučení)…  

Jak začít podnikat s naší advokátní kanceláří?

Příspěvek „Jak začít podnikat“naše advokátní kancelář připravila jako úvod (pomůcku) pro začínající podnikatele. Jednotlivým příspěvkům se následně budeme věnovat v sérií článků. Pokud se Vám náš obsah líbí, budeme rádi za follow na sociálních sítích i zpětnou vazbu. Pokud byste měli pocit, že potřebuje využít právních služeb naší advokátní kanceláře, napište nám.

Advokátní kancelář pomáhá jako právník pro firmy a podnikatele. . Neváhejte se na nás obrátit, máte-li právní problém v oblasti obchodního práva. Chcete-li znát novinky ze světa práva, sledujte nás prostřednictvím našich sítí (LinkedINFacebookInstagram).